Finalrace i NSHC på Gelleråsen

Äntligen med bilen på banan igen, nästan 4 månader efter vårt motorras. Peppade att få prova bilen. Med oss hade vi en ny teammedlem, Jonas Jansson, som mekat en hel del på bilen senaste tiden för att få den startklar.

Vädret var regn och ett tiotal plusgrader. Inte de bästa förutsättningarna för att testa hur våra förändringar stod sig mot våra tidigare varvtider.

Eftersom vi mekat in i det sista så var grejerna inte riktigt i ordning. När vi skulle montera dit splittern inför besiktningen visade det sig att vi glömt några brickor, samt svetsat dit fel bricka på en distans. Vi behövde en borrmaskin! Som tur var hade vi lånat med oss Mattias "Fille" Filander från team DMP Motorsport. Han är ingen borrmaskin, men han letade upp en och snart var brickorna fixade.

På besiktningen fick vi besked att kamerafästet för GoPro kameran inte godkändes. Så tyvärr blev det inga racefilmer denna gång. Tråkigt.

Direkt från besiktningen och ut på uppvärmningen. Jonas S och Per stack ut och körde 5-6 varv var och sen var det debutanten Jonas Janssons tur. Han som inte kört banan eller bilen förut behövde mest tid i bilen. När han kom in tyckte han den bromsade dåligt bak. Vi var överens med honom och skickade ut honom för att försöka ställa in lagom balans med bromsvågen. Tror han vred på lite mycket till bakbromsarna för strax därefter var han ute och klippte gräset innan depåkurvan. Han kom in, men det var ingen fara, förutom gräs överallt. Bilen kändes under träningen hal, men eftersom det var väldigt blött och alla tog det piano var det svårt att avgöra om det var lika för alla eller våra däck. Motorn kändes i alla fall fantastisk!

Dax för start. Jonas S tog starten. Vi fick starta näst sist eftersom vi inte varit med på ett tag. Det passade bra för vi ville koncentrera oss på att känna på bilen. Jonas kom iväg och racet rullade på. Vi plockade några placeringar men avancerade inte speciellt mycket. Eftersom Jonas inte hade någon mick till radion så kunde vi inte fråga hur det kändes där ute. När han kom in efter en knapp timme så meddelade han att det fortfarande var väldigt halt.

Per hoppade in och stack ut. Efter ett par varv kände han att det var väldigt halkigt, men försökte ändå pressa på lite för att få ner varvtiderna och köra mer jämt med de team vi tror oss vara jämnsnabba med. Efter att ha pressat ner varvtiderna med 3-4 sek så tog det stopp. Tvärstopp. I sandfållan vid hårnålen! Han bromsade på sig och låste upp bakbromsarna, bilen vände runt och gick baklänges ut i sanden. Inget att göra utan bara att vänta på bärgning. Det bestämdes över radion att de här däcken kan inte vara rätt. Om allt var helt när han kom in skulle däcksbyte göras.

Bärgad och klar lunkade Per in till depån. Allt hade klarat sig, bara en massa sand överallt att borsta bort. Byte av framdäck och ut igen. Nu var bilen en helt annan. Äntligen grepp! Per kapade 10 sek direkt på första varvet efter bytet. Nu körde vi som vi skulle och körde om team som vi tidigare race enkelt blivit frånåkta av. Körde tom ifatt och om några av toppteamen. Så kul! Efter 5-6 varv gick Per in för förarbyte.

Jonas Jansson gick ut på sin debutstint i banracing. Efter ett par varv började han bli varm i kläderna. Det hade även börjat torka upp lite smått och Jonas tider klev sakta men säkert neråt. Eftersom vi vid det här laget gett upp tankarna på en vettig placering kostade vi på oss att gå in och byta även bakdäcken mitt i Jonas stint. 

Efter det däcksbytet klev tiderna ytterliggare neråt och vi stod oss nu riktigt bra mot övriga teams tider. Då råkade Jonas ta i lite väl i ingången till Depåkurvan och det slutade med att han körde ner splittern djupt i sandfållan. Där blev den kvar! I bitar. In i depå och plocka bort bitar som satt kvar i bilen och se så resten av bilen var hel. 

Det var ingen fara med bilen. Vi tankade lite och skickade ut Jonas Simling på sin andra stint. Nu hade det torkat upp så pass att nästan hela idealspåret var torrt. Jonas varvtider kröp neråt hela tiden och vi hoppades på ett helt torrt varv att jämföra med tidigare race. Nä! Precis innan det blev helt torrt så började det regna igen. Rejält också. Jonas gick in för förarbyte.

Per gick ute med lätt imma i bilen och kraftigt regn. Inga direkta förhoppningar om att sätta varvtider. Per försökte istället hålla jämna steg med de team vi tror oss vara jämna med. Utan splittern hade vi tappat lite tryck fram och det gick inte riktigt att få fästet i esset eller depåkurvan som tidigare. Vi kände ändå att det gick att köra jämt med många av de team vi ville mäta oss mot.

Byte och Jonas Jansson ut igen på sin sista stint. Jonas körde mer för att träna på banan och bilen sin sista stint. Under sista varvet av racet började bilen misstända. Jonas var 99% säker på att ett tändstift gått. Så istället för att ta målflagg körde vi in i depån för att inte skada motorn. 

Vi var verkligen glada över att vara på banan igen. Allt gick inte enligt planen. Att tävlingsledaren går förbi vår depåplats och frågar om vi tänker lämna kvar nån sand ute i sandfållorna eller tänker ta med all sand hem säger en del.. men nu har vi bra med erfarenheter om bilen till förbättringar under vintern. 
Vi återkommer på banan igen 2013! 

Fantastiskt jobb av Pelle och Fille som ställde upp i depån. Stort tack!

Fler bilder finns även under Bilder & video

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Race, Racerapport

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida