Från bästa förutsättningar till brutet race

Andra racet för teamet. Bättre rutin på att packa och komma iväg. Förtroendet för de nya däcken, förarbyten och tankproceduren var högre.Vädret hade vänt från en regnhelg till sol. P. Karlsson drog husvagnen till Gelleråsen på fredagen. Nej han skulle inte vara förare, utan sköta markservicen med mat. Vilken kille! 

När vi kom fram till Gelleråsen sken som lovat solen och himlen var blå. Vi packade raskt upp depån och fick frukost serverad av Karlsson i husvagnen, köttbullemackor med rödbetssallad.

Under besiktiningen passade vi på att väga bilen. 988kg med full tank. Bra att veta inför sommarens ev. förbättringar på bilen.

Träningen drog igång och Jonas fick köra först och längst eftersom han gjorde premiär i bilen. Per och Pelle körde varsin kortare vända. Däcken kändes lite svajigare än de förra men greppet kändes ändå bättre. Förra racet drog bilen lite olja så vi kontrollerade oljenivån. Upptäckte då att det kommit ut en del olja via uppsamlingstanken. Hmm vi kanske bara hade glömt att kolla den efter förra racet. Efter lite justeringar och tömning av oljan i uppsamlingstanken hoppades vi på att det problemet var ur världen.

Jonas fick äran att ta starten. Vi hade fått ruta 11 av 25. Skapligt eftersom vi startade på 20+ förra gången. Starten gick, men Team 124 som stod framför oss stod still. Innan vi hann reagera var vi för nära och satt fast. Resten av fältet bakom gled förbi till vänster innan CRXen fick fart framför. In i första kurvan var vi tillbaka på 20+ placering. Ingen katastrof, mycket racing kvar.

Jonas kom upp i tempo och körde tillsammans med en Corsa och en 740 jämna varv. Redan under första halvtimmen hade flera team problem och gick i depå. Det hjälpte oss upp en hel del i fältet. Jonas plockade också in på flera team runt oss. Efter dryga 50 min kom han in för byte till Per.

Per kom ut och fortsatte där Jonas slutade. Vi lyckades plocka in på team framför oss och hade en god fight med Team Sabi, nr 11 i en Golf. Det blev också Pers första race incident när han försökte bromsa sig förbi i Trösen på innern och inte kunde hålla sitt spår ordentligt, samtidigt som Golfen inte såg Celican utan styrde in. Golfens höger framhjul smällde i Celicans vänstra bakhjul och skärm. Allt gick bra. Men Per åkte med lite dåligt samvete och när han missade en växel i hårnålen kom Golfen om, det kändes rättvist på nåt sätt.

Racet med Golfen fortsatte i säkert 10 varv vilket gjorde att vi höll upp tempot rejält och klippte av bara farten flera andra team. I slutet av stinten var vi uppe som 8 på ljusskylten, 3-4 team som inte tävlade i vår klass var före så vi låg på 4-5 plats. Så kul. Tankmätaren började närma sig botten och Per gick in för tankning och byte.

Väl inne i depån vinkades han in i tältet. Pelle och Tomas hade sätt blårök igen sista varven och befarade problem med oljan igen. Så rätt de hade. Oljestickan nästan nere på tomt. Torpedväggen i motorrummet fullsmetad av olja. Inte bra! Felsökning och koller satte igång. Vi ringde även till teamet vi köpt bilen av för att få tips.

Efter 20 minuters skruvande och lösning med extra oljeuppsamlare,justering av slangar och toppad med olja åkte Pelle ut på banan. Han kom 3-4 varv innan det började komma upp olja på vindrutan och bilen blev halkig bak. Ett varv senare var det bara att gå i depå igen. Nu hade motorn skjutit ut två av oljeslangarna från sina fästen och motorrummet var fullt med olja. Det var helt enkelt färdigt för idag. Surt!

Racesuget var stort eftersom det gått så bra fram till raset. Nu fick vi stå vid sidan av och se kvarvarnde team susa fram på banan medan vi rev depå och lastade bilen.

Väl hemma gjorde vi kompressionstest och 4ans cylinder läckte som ett såll. Med lite tur är det bara kolvringar och kanske packning. Det är bara att riva ur motorn och hoppas på det bästa.

Det var superkul racing den stund vi var med. Vi kommer tillbaka i augusti! 
Tack Sebbe och Karlsson som följde med och hjälpte till med flaggpostering och mat.

Fler bilder och video finns här

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Race, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat