Race på lördag! Vi står tyvärr i garaget.

På lördag är det deltävling tre i NSHC. Tyvärr kommer vi inte till start.

Målet efter förra racets haveri var att byta motor under sommaren och testköra den på en onsdagsträning på Gelleråsen innan racet i helgen.

Det visade sig vara enklare sagt än gjort. Motorn vi köpt, en Toyota 3S-GE Beams Redtop är från en automat bil. Så det första problemet vi stötte på var konvertering till manuell. Motorstyrboxen (ECU) och kabelhärva är även den från en automat, som om inte det räckte är den klippt vid den delen som ska gå in i bilen.

Funderingar går fram och tillbaka på om vi ska sätta i original automat ECU och kabelhärva eller byta till eftermarknads ECU och ny kabelhärva som tex NIRA, MegaSquirt, MaxxECU, MoTeC eller Haltech. Inte helt lätta beslut och väldigt olika i prislapp. Vi har ännu inte 100% bestämt oss vilket spår vi ska gå på men nu i helgen lyfter vi i motorn ändå.

När motorn väl är i kan vi börja med byggandet av det nya avgasrör som behövs till motorn.

Samtidigt så uppgraderar vi bilen med lite aerodynamik. Sidokjolar, frontspoiler med splitter, bakvinge till en början.

Sidokjolarna kom med fraktskada. Det var inte direkt med i planen! Så de fick vi börja med att laga innan vi kunde lacka dom. Frontspoilern vi hade var olackad och med ett luftintag mitt i spoilern. Vi har vårat luftintag längre upp och egna för bromsarna. Därför skulle "hålet" sättas igen. Det gjordes efter bästa förmåga med fogskum, glasfiberspackel och finspackel.

För att passa in frontspoilern behövde vi prova den på bilen. Det gjordes såklart med silvertejp! Vi passade samtidigt på att hänga på den lagade sidokjolen för att se att den passade. Blir en klar förbättring ner mot backen som förhoppningsvis kan vara en start på bättre aerodynamik. Kvar på den här biten är att bygga en splitter med platta en bit in under fronten och att bakvingen ska dimpa ner i garaget. Sen ska allt förstås fästas på ett bra sätt men det kan vi inte prova ut innan nya motorn och avgasrör är på plats.

Av bara farten renoverade vi sync ringar i växellådan när den ändå var ur bilen. Den rakskurna lådan vi har får ligga på hyllan en stund tills vi testat att köra med nya motorn.

Vi hade en plan-B för att komma till start racet nu på lördag genom att köra med den Golf som också står i verkstaden. Tyvärr behövdes lite renovering kring växellådan och det kunde vi inte lösa i tid trots tappra försök.

Så nu satsar vi på att få i och igång motorn. På med aerodynamiken och sen förhoppningsvis testköra bilen på onsdagsträning innan dubbelhelgen på Kinnekulle. Hejjarrop och tips kan behövas på vägen och mottages tacksamt.

Kategorier: Celica, Race, Verkstad

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida