Racerapport från finalen på Karlskoga Motorstadion

Bara 2 veckor efter dubbel helgen på Kinnekulle var det dags för finalen. Ni som hängt med under säsongen vet att vi haft problem med framvagnen. Denna gång var inget undantag. Bilen var helt slut efter Kinnekulle. Höger fram glappade 5-6 cm när man kände på hjulet. Tight om tid för att hinna komma på och testa nya lösningar.

Som tur var räddade Strängnäs Mekaniska oss genom att, återigen, svarva nya nav till Celican. Tillsammans med nya hjullager, igen, så borde vi klara oss genom säsongens sista 6 timmar. Avensis bromsarna som vi bytt till inför Kinnekulle verkar fungera löjligt bra. Vi kör med original belägg. De har nu gått 12 timmar racing OCH 1000 mil gata. Det är massor kvar! Så vi bestämmer oss för att köra vidare på dem. Bilen blir startklar på fredag eftermiddag, precis lagom, flera timmars marginal.

Nu börjar det bli lite rutin på att åka till Karlskoga, packa upp och besiktiga bilen. Så vi har t o m extra tid till att snacka lite med de andra teamen innan träningen börjar. Mycket tackvare att vi har med oss Rikard och Elias som depåpersonal denna gång, vilket underlättar enormt.

Träningen öppnar och vi skickar ut Jonas. Vi har bestämt oss för att testa lägre däcktryck än sist på Kinnekulle. Jonas kommer bara ett eller två varv, sen snurrar han. Ropar in på radion att det är halt, men kör ett par varv till innan han byter till Anton. Nu börjar vi få upp tempen i däcken så fästet är bättre. Bakdäcken som gått på kullen behövde antagligen slitas ner något igen, för när Per går ut  sist på träningen och försöker provocera ut bakvagnen på sladd så sitter den som gjuten. Skönt.

Våra resultat på Kinnekulle ger oss 6:e startruta i klass 3. Ganska bra position, men snabba bilar runtom. Jonas tar starten bra idag och håller platsen till första kurvan. Där snurrar team 88, men far som tur av banan och ur vägen för resten av fältet. Vi kör försiktigt och försöker hålla oss från kontakt. Det resulterar i att vi är nere på plats 11 efter ett par varv när fältet har spridit ut sig. Ingen fara. Nu kan vi börja köra vårt race.

Det gör vi verkligen. Jonas plockar upp tempot och en kvart in i racet är vi nere på 1.20 tider. Det är i nivå med vår bästa tid nånsin, och nu åker Jonas på de tiderna flera varv i rad. Efter en halvtimme dyker ett par höga 1.19 tider upp i tidtagningen. Nytt rekord och vi flyger upp genom fältet. Jonas går in som 5a, en placering bättre än där vi startade.

Per går ut och han har bestämt sig för att om Jonas kan köra 1.19 så kan han. Förutom varvtiderna är siktet inställt på att klättra upp mot pallen. Efter ett par trevande varv på 1.21 (det snabbaste Per nånsin kört Celican tidigare) kryper tiderna ner på 1.20 för att sen ligga konstant kring 1.19 - 1.20 hela stinten. Inte ens omkörningar påverkar varvtiderna. Avensis bromsarna ger oss fantastiska möjligheter att bromsa förbi i Trösen och Ejes så vi forsar fullkomligt fram genom fältet.

Per är så inne i race flytet så han kör om Team Krokodil under gul flagg. Som tur är inser han det när han ser grön flagg på nästa postering. Slår av på takten och släpper om Krokodilen igen, bara för att köra om dem igen på nästa raka. Ett par varv senare visas svart flagg från huvudposteringen. Funktionären som flaggar håller teamnumret BAKOM flaggan så det syns inte. NEJ säg inte att de missat att vi gav tillbaka placeringen. Per blir nervös och ropar på radion. Några varv senare får vi veta att det inte gäller oss. Tur.

I det här tempot är det bara Team 33 i Toyota MR2 som håller emot. Deras bil går plötsligt sönder och nu är vi överst på ljustavlan. I ledning! Det firar vi med att ge allt och sätta nytt varvtidsrekord på 1.19.116. Tempot har dock satt sina spår. Inte på däcken, de verkar tåla hur mycket som helst, men i bensintanken. 5 min innan utsatt tid för förarbyte o tankning börjar det hacka. Per ropar in att de behöver bli klara i depå, varvet senare åker vi in på ångorna...

Anton går ut. Vi som står i depå är säkra på att jäklar, nu kommer han sätta tider på 1.18. Precis när han börjar få upp tempot så börjar det regna. Nej, det skulle ju inte regna. Inte igår, inte idag och inte i morgon. Hur är det möjligt? Det visar sig att däcken funkar hyffsat även i regnet, men tråkigt att inte få ånga på i tempot vi fått upp. Team WOT i Lotusen som tagit över ledningen under vårt depåstopp verkar ha ungefär lika bra däck som oss i regn. Team 25 i Corsan som vi slåss med om 2-3 plats verkar däremot ha betydligt bättre regndäck. Anton får fightas med dem fram och tillbaka under hela sin stint.

Vi vet att Corsan bara kör 4 stinter och en tankning. Det gör även Team Krokodil som nu ligger 4a. Vi kör 6 stinter och 2 tankningar. Vi behöver därför minst 2-3 varvs ledning över dem när det är dags för våra sista två byten. Jonas går ut på sin andra stint och försöker köra så fort det går medan det torkar upp. Vi plockar varv på Team Krokodil men Corsan är svårare att utöka förstrånget på. Under tiden Jonas är ute räknar vi i depå på strategi för att säkra pallplatsen.

Det borde gå fortare att tanka 40L nu, sen 20L vid sista bytet. För vi tror inte det går i nu när det varit regn och tempot lägre. Vi bestämmer oss för att testa det. Jonas kommer in när det är torrt, och Per som ska hoppa in i bilen för sin andra stint ser fram emot att få köra torrt igen.

När Per kommer ut efter byte och tankning 3 min senare regnar det igen. ...men fan då.. Ingen idé att tjura över det. Fokus på att hålla tempot. Efter en stund kommer Corsan upp i backspegeln. Vi är snabbare överallt förutom inbromsningen i Trösen och Ejes, där våra däck visar sin sämsta sida på blött. Det blir en intressant kamp. Vi drar ifrån 100m från utången av Ejet till inbromsningen vid Trösen. Corsan tar igen 95 av dom igen fram till Ejes. För att bjuda på fair racing öppnar vi både inner- och ytterspår i Ejes åt Corsan ett par gånger. De har dock inte muskler i utgången för att komma förbi. Så åker vi ganska länge tills Per hittar lite mer grepp och kapar 2 sek till på varvtiden. Då kan vi istället jobba på att utöka försprånget och att ta tid på Lotusen. Den sistnämda snurrar dessutom i Trösen och Per får nytt hopp, vilket kapar 1 sek till på varvtiden ett par varv tills det kommer en ny regnskur.

När stinten börjar gå mot sitt slut är det febril radiokontakt i team Simling. Borde vi inte kunna hoppa över tankningen? Vi har åkt "lugnt" i blött ca 2,5 timmar. Det måste sparat mycket soppa. Om vi inte tankar tjänar vi "1 varv". Då kan vi kriga om vinsten. Går stinten bra har vi marginal för ett nödstopp, och kan ändå ta 2a platsen. Ingen kommer ihåg en fegis. Vi chansar!

Vi gör förarbyte på ny rekordtid och Anton går ut 2 varv bakom Lotusen, och knappt 2 före Corsan. Vi tvekar lite om vi bara ska ligga kvar bakom o bevaka 2a platsen. Nä, det är inte vår stil. Vi ska gå för vinst. Corsan avhandlas kvickt och vi tar sikte på Lotusen. Regnet håller i sig och Anton gör vad han kan för att hålla nere varvtiderna. Det går sakta att plocka sekunder, men vartefter det torkar upp så tar vi mer o mer tid på Lotusen, kommer soppan att räcka om det blir torrt? Nervöst i hela teamet. 

Anton öker tempot rejält och med ca 15 minuter kvar kommer vi äntligen ifatt och går om. Bara en gång till så vinner vi, men hinner vi? Vi tar ca 5 sek per varv på Lotusen. Anton gör det han kan. Greppet räcker inte riktigt till i Trösen och vi får ta ett varv i escapen när vi försöker köra om Team Östmarks på innern där det fortfarande är blött. Ingen fara, det tog inte mer än 7-8 sek extra och vi är direkt uppe i tempo igen. Tiden däremot rinner ut. Vi hinner inte ifatt innan målflaggan faller.

Lotusen vinner, vi tar målflagg 34 sek senare som 2a. Ett fantastiskt race för oss. Det andra på hela säsongen utan några tekniska problem. Vi var näst snabbast på banan av alla bilar. Nytt varvtidsrekord. En, till synes, hel bil med oss hem. Snacka om att vi slutade säsongen på topp! Vi blev dessutom 5a totalt i serien. Ett rejält lyft från förra årets 19:e plats. Snacka om att vi är nöjda! 

Tack till Rikard och Elias som hjälpte oss i depån och tack till alla som hjälpt oss att komma till start.

Nu väntar "off season" ett par månader till dess att det är dags att fundera på vad vi ska göra med bilen till nästa säsong.
Till dess, tack för i år från Simling Racing.

Resultat från finalen och slutresultat i serien

Fler bilder och video från racet

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida