Racerapport från NSHC premiärrace 2014 på Karlskoga Motorstadion

Äntligen dags för premiären! Vi var laddade. 

Till racet hade vi med oss Pelle Wilen som normalt kör Rally-SM och nu debuterade i racing och mecken Robin från Team Wilen. Så det blev mycket info att gå igenom och ta in för killarna innan racet.

Racet som denna gång var lagt på en söndag tillsammans med Sportvagnsmästerskapets racehelg. Så uppvärmningen blev bara 30 minuter istället för normala 60 minuter. Jonas och Per körde så korta tester de kunde för att låta Pelle få mest tid i bilen. Han hade ju både bil och bana att vänja sig vid. Det gick rätt bra och vi såg på varvtiderna att vi var med ok. Vi var dock skeptiska mot de däck vi valt, men det var svårt att avgöra på den korta tid vi fick i bilen. Bara att hålla tummarna.

Jonas tog starten som vanligt. Han börjar få känsla för förstavarvet nu och gör vårt bästa hittills. Håller oss ur trubbel och tappar bara 2 platser under startvarvet. När fältet öppnat upp så börjar vi plocka platser sakta men säkert. Efter 5-6 varv blir det tydligt att däcken inte klarar den här typen av körning, vi halkar omkring ordentligt. I snabba vänstern innan depåkurvan är greppet och ljudnivån en pina även från depån. Jonas gör vad han kan och hittar tempo kring 1.22-1.23 där vi kan åka skapligt och det tar oss upp på 3:e plats. Radion mellan depå o bil går varm om däckbyte eller ej.

Efter en timme kommer Jonas in. Vi har bestämt oss för att byta framdäcken. Vår strategi att lyfta i mitten fram funkar inte för bilen är för låg.. istället för att strula så skickar vi ut Pelle med samma däck. Pelle fick 7-8 varv på morgonen och det är all tid han haft på Gelleråsens asfalt och i vår bil. Så det går lite brett i jakt på grepp och spår. Tiderna kryper neråt men så plötsligt börjar det strula med bromsningen.

Hela förra säsongen jobbade vi på att lösa broms- och hjullagerproblemen. Vi trodde vi löst dem när vi på finalen kunde köra hela racet utan problem, men tydligen inte. Nu var de här igen. Hjullagren och naven slits ner och börjar glappa, som en följd av det kommer bromsarna ur läge av vibrationerna. Det gör att de tar högst olika beroende på hur mycket vibrationer de fått utstå sen senaste bromsning...

Nu får Pelle uppleva detta efter halva sin stint och tillsammans med allt annat blir det lite mycket. Det blir flera turer ut i escapen vid Ejes. Frustrerad kör han ut lite för aggressivt och får automatiskt en svartflagg av tävlingsledningen. Efter ett lugnande besök i depån för en tillrättavisning avslutar han stinten med större marginal vid bromsningarna men lyckas ändå hålla tider kring 1.22-1.23 och vi byter som 4:a i klassen.

Vid byte från Pelle till Per gör vi ett nytt försök med däckbyte fram. Nu lyfter vi från sidorna och det går smidigare. Direkt från däckbyte till tankning och sen ut. De nya framdäcken har massor av mer grepp än de tidigare. Så mycket att bilen nu släpper bak i de flesta kurvor om man pressar den lite. Rena drifting showen ibland. Rätt kul, men inte så snabbt. Tillsammans med bromsarna som beter sig precis som Per förväntat sig, ojämt, är det inte helt lätt att hantera bilen i Ejes och hårnålen. Per försöker skruva på balansen fram o tillbaka för att hitta ett bra läge där bakbromsen får jobba mer utan att låsa upp.

Efter 4-5 varv ger han upp och låter det vara som det är och bara köra på, men med marginal vid alla bromspunkter. Tiderna kryper ner till 1.20-1.21. Så stor skillnad är det e grepp, bromsar till trots. Tempot och förtroendet ökar för att raseras när Per försöker bromsa om Dala Racing med ett varv i escapen som belöning. Ingen ide att pusha på hårdare utan försöker bara hålla marginal vid bromsningarna och tempot kring 1.21 resten av stinten.

Jonas går ut på sin andra stint. Vi har nu med våra täta förarbyten och däckbyten rasat en del i listan men är ändå 5:a i klassen. Jonas kör ett par varv och känner på bromsarna. Bygger sakta upp tempot och hittar sina bromspunkter efter de svajiga förutsättningarna och efter halva stinten har han hittat rätt och kör 1.21-1.22 tider med ett par höga 1.20 i slutet innan tankning och byte till Pelle.

Pelle går ut med full attack och får känna på greppet fram redan i esset där bakänden går ut brett i dagens största ställ. Han reder ut det och vet nu var han har den. Fortsätter pusha på och sätter ett par 1.20 tider men får även ta två vänder i escapen. Det ser ändå lovande ut. Vi är snabbast ute på banan och kan plocka oss upp till pallen om vi rullar på. Då händer det. En drivknut på vänster sida ger upp. Pelle får raskt slå av och parkera bilen för att vänta på bärgning. Eftersom vi inte har någon extra drivknut med oss får vi bryta ca 4,5 timmar in i racet.

Besvikelse för teamet såklart. Vi var ett av bara 3 team som kom i mål på alla race förra säsongen. Nu bröt vi den sviten för i år redan på premiären. Än tråkigare är att vi inte löst problemen med framvagnen. Det är inte kul att inte kunna lita på bromsarna. Vi bestämde oss redan under racet att vi inte kommer åka mer innan vi vet att det är löst.

En liten tröst är att vi ändå tog 7 poäng med vår 9:e plats. Det är samma poäng vi fick på premiären förra året och då slutade vi på delad 4:e plats poängmässigt i totalen när säsongen var slut. Vi har också en lösning för framvagnen på pappret. Så det finns hopp! 

Resultaten finns här

Highlightsvideo och fler bilder här

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Race, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida