Racerapport från NSHC race 2, Kinnekulle Ring 2014-07-05

Nytt race och nya förutsättningar

Mellan race 1 och race 2 dammsög vi internet efter "våra" däck. Tyvärr hittade vi inga. Istället för att som på race 1 köra på något oprövat valde vi rätt däck, men i den profil vi kunde få tag på. Det betydde 55 profil istället för 45. Inte optimalt, men på Kinnekulle är det mer jämn fart än start och stopp vilket gör att accelerationen inte är lika avgörande.

För att få plats med däcken fick vi höja bilen nästan 1,5 cm och rulla skärmarna. Lägger man till rullomkretsen på däcken så blev bilen nästan 3,5cm högre än normalt. Inte det heller optimalt för viktförskjutningen i kurvorna, men vi visste vi kunde lita på greppet åtminstone.

Fantastiskt väder på Kinnekulle ring

På racedagen anlände vi till ett Kinnekulle i strålande sol. Väderprognosen sa +23º. Vilket är trevligt på sitt sätt, men det blir väldigt varmt i raceoverallen. Av med bilen från släpet och rulla bort till besiktningen. Där montera i radion, racemobilen, gps och kameran. Men va f-n. Fästet för kameran är borta! Någon måste varit in i bilen och snott det när den stod i bilhallen. Att det ska vara så svårt att få ha saker i fred! Som tur var hade vi med ett rörfäste till som vi använder till kameran bakåt. Lite snabb modifikation och vi fick till ett fäste med hyffsad vinkel i bilen. I övrigt gick besiktningen smidigt och vi kunde rulla ut på banan för ett par lugna uppvärmningsvarv.

Race

Jonas fick starta som vanligt. Idag gjorde han vår bästa start nånsin och vi höll bra tempo med toppen av fältet första 20 min. Sen började det hacka.. Bensinpumpen i tanken orkade inte mata fram till catchtanken, det blev sämre och sämre och efter ca 40 min kommer Jonas knappt in i depå. Som tur är hade vi det lite på känn och har med oss en extra pump. Pelle Fransson som är vår mekaniker, och ska köra nästa stint, får börja med att byta pumpen. I bilen är det minst +40º. Fin uppladdning inför stinten. Efter 20 min är Pelle ute. Han har inte kört bilen sen race 2 2012, så han har en hel del att känna på, förutom att kontrollera att bränslepumpen fungerar som den ska. Efter ett tag kommer han upp i tempo och vi är med i racet igen och börjar klättra från bakre delarna av fältet.

Segt på trean

Efter en timme byter Pelle till Per och vi tankar även upp bilen. Per går ut och försöker hålla tempot. Utväxlingen som normalt är för hög(lång) är med 55 profil inte till det bättre. Trean som normalt är lång och trög känns nu som en evighet. Man behöver inte, om man inte vill, ens lägga i fyran på hela banan för trean går hela vägen till 170 utan att växlingslampan blinkar. Vi har inget att säga till om från depåkurvan till målportalen. Så bästa sättet att hålla tempo blir att släppa om de bilar som accar bättre i början av rakan och sen köra i fatt dem igen under resten av varvet. Det blir aldrig något slagläge för omkörning men vi kan hålla ok varvtider.

Kollision

Per byter enligt plan till Jonas som går ut på sin andra stint. Det rullar på bra och vi håller varvtider som hela tiden är bland de lägre av de som presteras ute på banan. Sakta plockar vi oss uppåt i resultatlistan. Det är då det händer. Jonas kommer ikapp Mekonomens Honda Civic vid depåkruvan. Gästföraren i Civicen vinglar till och bromsar sen så hjulen låser sig mitt i kurvan. Jonas försöker väja på innern för att undvika, men när föraren i Civicen släpper bromsarna kommer bilen tvärs över banan. Jonas har inte en chans att hinna stanna. PANG! Vi kör rätt in i sidodörren på Civicen. Tråkigt, men sånt händer i racing. Båda bilarna kan ta sig in i depå och efter lite omplåstring fortsätta racet 5 min senare. Skönt!

Trots att bilen ser ut som ett russin fram fortsätter Jonas att hålla tider kring 1.05. Fler andra bilar har också olika problem så det finns fortfarande lite hopp om en placering strax under pallen om resten av racet rullar på som det ska.

Nu rullar det på

Vi gör vår sista tankning och Pelle går ut på sin andra stint. Vi rullar på och håller oss ute på banan medan andra har lite problem, ja det ser faktiskt helt ok ut trots allt. När Pelle går in för byte till Per och sista stinten har vi häng på Corsan som håller 5e platsen.

Jakten på Corsan

Corsan hinner precis om oss på rakan när Per kommer ut från depå. De är nu 3 varv före oss. Det tar ett varv sen är Per om dom. När Pelle kom in fick Per reda på att bromsarna gått varma och tar ojämt. Vi som trodde vi fått ordning på dem, men det är ju iofs sjukt varmt idag och det hjälper inte till. Per får helt enkelt hålla marginal vid de få bromsningar som är på Kinnekulle. Det gör att vi tappar 1 sek i varvtider men kan ändå ligga på 1.05-1.06, det är ca 3 sek per varv snabbare än Corsan. Så efter 20 min passerar vi Corsan igen. Vi kommer hinna om dem om det rullar på såhär. Per försöker öka tempot ytterligare med draghjälp av WOT Lotus som vi tar rygg på.

Drivaxel igen

En halvtimme in i stinten börjar det låta illa från framvagnen. Något varv senare smäller det till i ingången till kurvan efter Molins knäpp. Per slår av på takten och går i depå. Efter kollisionen så kan det vara precis vadsomhelst som gått sönder. I depå försöker vi se och känna på alla stag och frontspoiler men hittar inget. Det är ca 20 min kvar av racet.. vi väntar 5 min sen försöker vi gå ut för att köra lugnt de sista 15 min. Per kommer fram till kvarnenkurvan där han knappt kan svänga runt. Det styr ingenting när man svänger höger. Vi kör sakta in i depå, det är bara att bryta med 13 min kvar. Surt. I depå ser vi att axeltappen på drivaxeln gått av.

Nu har vi brutit båda racen den här säsongen. Först vänster drivaxel och nu höger. Tur att vi köpt en donatorbil att plocka delar från. Det kan säkert behövas fler delar därifrån för att laga fronten. Vi kommer igen.

Tack för hjälpen på plats depåchef Tomas Simling. Tack Pelle, Rikard och alla andra som mekat med bilen för att få igång den till racet.

Video (inkl kollisionen vid 40 min) och fler bilder

Resultatlista

Kategorier: Kinnekulle Ring, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida