Racerapport från NSHC race 3, Karlskoga Motorstadion 2014-08-09

Vi kom till start!

Det blev en kamp mot klockan, och den fantastiska sommaren, att få ordning på bilen till racet. Ca 60 timmar av sommaren gick åt till att återställa bilen efter kollisionen racet innan. Efter det kunde det "vanliga" mekandet sätta igång. De sista justeringarna skedde på fredag förmiddag.

Som om inte det räckte så jagade vi fortfarande däck. Vi hade beställt från andra sidan Atlanten men fick på torsdag em besked att de inte skulle komma i tid. Ja allt flyter på smidigt som vanligt... Som tur var hade Team Ferdinand lovat oss att låna 2 däck. Problemet var att de däcken fanns i Karlskoga. Men här hade vi lite flyt. Vår roadracekompis Magnus "Macke" Granstedt i Karlskoga som instruktör tors-fre. Han lovade ta med däcken hem på fredag kväll. Vi la på 6st begagnade däck vi hade och väntade in de 2 nya som kom med Macke kl 20.30 på fredag kväll. Kvickt lägga däcken på fälg, få ner bilen från lyften och börja packa. Kl 22.30 var vi klara och kunde pusta ut. Det gick, vi kommer till start.

Strul och åter strul under uppvärmningen

Det skulle bli ett spännande race. Vi skulle för första gången testa att köra på 2 förare, Jonas och Per. Det betydde också att vi skulle köra 1,5 timmes stintar för första gången. 2 var dessutom! I depån fanns bröderna Olin som var med för första gången och hjälpte till. Så även om vi har kört ett tag nu så var det nya förutsättningar lite överallt.

Jonas rullade ut på uppvärmningen för att köra in våra nya bromsbelägg från Endless. 10 min senare kom han in och tyckte de tog "sjukt bra" men att bilen kändes hal. Vi kollade och justerade däckstrycket och lät sen bilen vila 20 min innan Per åkte ut. Samma sak, "sjukt bett" i bromsarna men väldigt hal fram.. det känns inte rätt. Vi kollar däckstrycket igen. Vänster fram har fallit 0.2. Hmm.. vi pumpar i jämt tryck med höger och Jonas åker ut ett par varv. När han kommer in kollar vi trycket igen. 1 kilo! Det är punktering garanterat. Inte bra! Övriga däck vi har är beggade och vi tror inga av dom håller ett helt race. Dessutom är de bättre av de begagnade i en annan profil än de däck vi har på nu. Vad gör vi? Det blir att sätta på de bästa begagnade och åka 45 profil fram o 40 bak.

När vi står och byter däck ser vi att det droppar nåt under motorn. Neeej inte det också. Av med huven och splittern. Vi börjar leta och till slut konstaterar vi att det är kylvatten. Kylarläkage? Nej det ser ut som att det runnit från expansionsslangen. Ingen av oss i teamet är mekaniker så vi konsulterar halva depån inklusive tekniske chefen Peter innan vi är säkra. Bra, då ska vi bara få ut lite vätska från det överfulla systemet. Vi får låna en slang från Team 59 och sätter igång och tömmer ur ett par deciliter. Skönt. Nu gör vi klart däcksbytet och kan lite försenade tanka upp bilen och ställa den i line up för start.

Starten går och det blir kaos direkt

Vi hann knappt bli nervösa inför starten med allt som hänt innan. Så starten går och vi håller vår plats nerfför rakan mot första sväng, Trösen. När bilarna närmar sig kurvan bolmar ett rökmoln upp bakom Team Ferdinands Golf. Genom Esset sladdar de konstigt. Jonas rapporterar in att det är superhalt. Jaha tänker vi, de beggade däcken är hårda. När bilarna kommer runt för att bromsa inför Trösen nästa gång blir det kaos. 3-4 bilar åker rakt fram, som tur är går det bra eftersom det finns en escape där. Jonas med flera lyckas precis få stopp och kan ta kurvan. Det visar sig att Team Ferdinand skjutit en oljeplugg och lagt ut all sin olja i de första kurvorna. Innan alla hinner få ner farten så drabbas Team 24 av oljan och snurrar av vid inbromsningen och står mot räcket. Det gick bra men Safety Car kommer ut.

Under tiden har Per hittat ett eventuellt problem i depån. Vid de fälgarna vi tagit av från bilen ligger centrumadaptern kvar. Han börjar fråga erik och Gustav Olin om de vet om det satt adaptrar i fälgarna vi satte dit, vi frågar även Jonas över radion. Ingen är säker. Ok, bara att ta in Jonas i depå nu när Safety Car är ute för att kontrollera. Jonas kommer in och vi ser direkt att det bara är att skruva av fälgarna igen för att sätta dit adaptrar. Vi tappar 3,5 varv på den manövern och när vi kommer ut är racet igång igen. Ingen lysande start, men det är 5,5 timmar kvar att köra så det ska nog lösa sig.

Operation upphämtning

Jonas är taggad när han går ut efter fälgmissen och kör lägre och lägre varvtider. Banan verkar hal för allas tider ligger ca 2 sek över det normala. Efter 40 minuter ser vi att våra varvtider hela tiden är bland de 3 snabbaste som presteras på banan. Vi börjar plocka igen våra förlorade varv. När Jonas går in för första bytet har han kört upp sig till 7:e plats.

Per fortsätter på inslaget spår men är redan orolig för däcken. Försöker hålla igen i kruvorna för att spara däck så mycket det går men samtidigt ta placeringar. Det går för bra. Vi fortsätter uppåt i listan och är allt som oftast snabbast ute på banan. Per går in som 6:a, men vi är nu på samma varv som många av de framför och bara 1,5 varv efter ledningen.

Ett exemplariskt tank och förarbyte gör att Jonas på sin andra stint nästan direkt hoppar upp till 3:e plats. Vi är på pallen fast vi åker mer försiktigt än vanligt, och har tappat 3 varv på en miss. Halva stinten in och vi är på samma varv som 2:an och plockar in sekund för sekund.

Överlevnad

Självklart går det för bra för att vara sant... Jonas börjar ropa in att det låter sämre och sämre om framvagnen. Till slut vågar han inte köra längre utan kommer in i depå för en koll. Med 3 icke mekaniker i depån blir det en lite speciell felsökning. Vi lyfter upp bilen och försöker rycka i fälg och stag för att se om nåt är löst. När Per ligger under bilen ser han att det återigen droppar något. Nu mitt under. Soppa! Fort av med huven. Det är nu 7-8 personer runt bilen som tittar lite och kommer med förslag. Från Team 59 hittar man till slut läckan som är vid torpedväggen. En pluggad slang som börjat läck pga övertryck, och såklart dålig pluggning. Dit med en slangklämma och dra åt tills vi är säkra på att det håller tätt. 

Då kan vi återgå till framvagnen. Vi tar hjälp av nästa person, bärgar-Janne, som får känna på drivaxeln. Lite glapp kanske men inte mer. Vi konsulterar våra mekaniker hemma och beslutar oss för att åka ut igen och köra "så får vi se". Stoppet tog 15 min och när vi kommer ut är vi inte med i någon toppstrid längre. Nu handlar det om att överleva de återstående 2 timmarna och ta målflagg. Efter 10 min på banan ropar Jonas på radion att det blivit "bättre". Det betyder inte att det är bra men det låter mindre. Han slår till med ett par 1.21 varv, vilket är näst snabbast på banan just nu, innan han går i depå.

Rundningsmärke nr 74

Per går ut med ett enda mål. Ta oss i mål. Det betyder spara på framvagnen och däcken. Delmål blir att hålla vår placering som nu är 6:e plats i klassen. Vi har 1,5 varv upp till Team 24 och Teknikens Världs Miata är 4 varv bakom oss. I början av stinten kollar vi varvtider på Team 24 för att ev. göra ett försök på 5:e platsen.. men ser snart att vi inte vill pressa bilen till de varvtiderna som behövs för att gå ikapp. Hellre komma i mål. Så det blir att slå av på takten och snurra varvtider på ca 1.26-1.27.

I toppen har topp 4 en grym fight. De är inom 1 varv från varandra och det krigas om varje plats. Till slut så mycket så Team 24 Rocamoja får en svart/vit varningsflagg för stängning. Det kommer vi inte drabbas av denna gång. Det enda Per gör är att titta i backspegeln, flytta på sig och vinka om topp teamen så de får fightas utan vår inblandning. Det svider lite i racinghjärtat för vi kunde ju varit med i den fighten.. om bara... jaja det får bli nästa gång.

Nackdelen med att åka runt i lägre tempo är att man slappnar av lite. Det gör att Per får kramp i högerbenet efter 45 minuter. Lite massage på rakorna och så lite bromsande som möjligt så släpper det efter 10 min.. men ytterligare 10 min senare slår krampen till i vänster benet! Aj som !!! De som säger racing inte kräver träning kan slänga sig i väggen. Till slut försvinner även den krampen, kanske pga att vi börjat leka katt och råtta med Teknikens Världs Suzuki Ingis. De kör på ungefär de varvtiderna vi håller. Gasar vi lite kör vi om, backar vi av lite kör de om. Per roar sig med det som motiviation den sista kvarten av racet. Till slut faller äntligen målflaggen, vår första för i år. Lycka!! 

Mycket positivt och tack!

Det blev en kämpa instats, långt ifrån "smooth sailing". Vi fick ändå en hel del potisitivt med oss. Vi kan prestera varvtider som är konkurenskraftiga med toppen. Bilen är hur kul som helst att köra och balansen känns rätt. Bensintanken och förarna (nåja) klarar att köra 1,5 timmes stinter när vi vill det.

Vi vet att vi aldrig kommit till start om inte Pelle, Rikard och Per lagt tid i verkstan och Erik och Gustav Olin hjälpt till i depån. Tack! Tack också till Team Ferdinand för lån av däcken och Macke för leveransen.

Inget separat bildgalleri denna gång (hade fullt upp att göra ändå), de få bilder som vi tog finns här nedan

In car racevideo hittar ni här

Resultat 

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida