Racerapport från NSHC race 4-5 på Kinnekulle Ring

Ganska nervöst med 2 race på en helg, det var mycket som var nytt för vårt lilla team. På bil sidan var det nya bromsar och nya däck. I teamet var det funderingar på var bor man, när ska vi åka ner, var köper man bensin, hur mycket däck går åt, vad behöver vi ha med oss ifall nåt strular och ny gästförare. Ja en hel del funderingar för oss som var gröna på dubbelhelger. 

Det började bra. Vi kom iväg på utsatt tid från garaget och landade på beräknad tid till besiktningen på fredag kväll som vi gick igenom med godkänt. Skönt då var vi redo för race.

Inför racet på lördag låg vi 9a i klass 3. Vilket gjorde att vi startade i bakre delen av startfältet. Jonas skulle starta som vanligt. Han såg inte riktigt flaggtornet och satt o tittade mer på oss vid sidan av än på startfältet. Starten blev därefter och när bilarna passerade start/mål efter första varvet var vi näst sist. Det bekom oss inte så mycket då vi vill vara säkra på att överleva första varvet, för att sen börja klättra uppåt.

Sagt o gjort klättrade vi placering för placering. Sen kom oljeflagg ut och Jonas blev osäker och slog av lite. Släppte om 3 bilar och fick "börja om" med klättringen. Nu hade vi fått upp farten bra. Varvtiderna var inte så låga som vi hoppats, men övriga team  kom inte heller ner i tider, så det gjorde mindre. Bilen gick kanon.

Efter en timme bytte Jonas till Per och vi fortsatte plocka i fältet hela vägen till första tankningen, då vi gick in som ledare. I med soppan och ut med Rikard. Rikard som var gästförare denna helg kom snabbt upp i tempo och vi höll jämna steg med övriga team hela hans stint. Vid tankningen hade det blivit lite tveksamheter och vi hade nog fått i för lite soppa. Så vid nästa byte bestämde vi oss för att tanka i en extra dunk för säkerhetsskull. Vi tappade lite tid, men hellre det än soppatorsk.

Anton gick ut och nu var det tydligt att vi kunde vara med i toppen idag. Vi låg stadigt i topp på varvtiderna även om placeringen varierade beroende på förarbyten och tankstopp. Anton bytte till Jonas och vi tankade samtidigt upp bilen för sista gången. Jonas höll tempot och tog oss upp i topp igen. Mot slutet av hans stint började vi tappa ett par sekunder per varv och fastnade dessutom bakom en bil i klass 2. Dags att gå in för byte.

Per går ut i ledning på vår sista stint. Direkt han kommer ut känner han att det är en helt annan bil mot den han körde för 3 timmar sen. Det är halt, väldigt halt. Försöker spara på däcken för att se om de kommer igen. Efter en kvart kommer team 850 ifatt och går om. Per vet att de ligger i närheten i placering och försöker hänga på. Omöjligt, däcken vill inte. Drar ändå upp tempot för att försvara vad som går att försvara.

När det är mindre än 20 minuter kvar dyker Rocamoja Corsan upp i backspegeln. Per vet att vi slås om en placering och gör allt för att köra defensivt. Det fungerar i 5-6 varv, sen är det ingen idé att fortsätta. Det är för lång tid kvar och de passerar. Sista 10 minutrarna försöker vi pressa ut det som går ur bilen. Det går hyffsat. På slutet har team 33 och team 88 slagit av på tempot och vi kommer ikapp dem. Per tittar för mycket på det som händer framför och helt plötsligt är team 850 uppe på innern över TV-krönet. Vart f-n kom han ifrån!!! Per vet inte men gissar att vi fightas om platsen och försöker lägga upp för en motattack efter rakan. Kommer ut på rakan och ger allt. Då ser vi att Rocamoja tar målflagg. Det är sista varvet! Surt!!

Rocamoja vinner 4,1 sek före oss och team 850 slår oss med 0.6 sek. Detta efter 6 timmar och 308 varvs racing! Lite snopet, men vi är super nöjda med vår första pallplats någonsin. Det var också första racet i år vi kunde köra hela racet utan något problem med bilen. Det visar att Celican nu är konkurrenskraftig. Det känns kul.

Ingen vila ingen ro
Direkt efter målgång börjar vi göra i ordning bilen för racet på söndagen. Däcken fram är slut men bak är de helt ok. Så vi klarar oss med byte av däck fram. Hjullagret på höger fram mår inte helt topp, men vi drar åt det och det känns stumt, vi håller tummarna.

Tack vare placeringen igår står vi nu ett par rutor längre fram på gridden vid start. Jonas har bestämt sig för att göra en bättre start och det gör han verkligen. Tappar inte en plats fram till första kurvan. Dessvärre låter det inte bra om bilen. Jonas rapporterar in att det skakar och låter. Vi tror alla att det "bara" är lite glapp i hjullagren och säger åt honom att köra på. Han kör riktigt fort och plockar placeringar. Ett par varv senare är det tyvärr uppenbart att det inte bara är lite glapp nånstans. På rakan ryker det om bilen. Nånting är fel. Vi tar in Jonas i depå.

Helt säkra på att det är fram så börjar vi rota där. Hittar inget. Går ett varv runt bilen och ser att två hjulbultar saknas på vänster bak! Hur i h...vete. Känner på andra sidan, alla muttrar sitter löst. Rikard drog muttrarna på morgonen och vi körde inte på träningen och nu är alla lösa, samt 2 bultar gått av. Eftersom Jonas kände och hörde problemet direkt i starten måste de varit lösa redan då. Mycket mycket märkligt... hmm.

Inte tid att fundera på nu. Till räddning kom våra spacers, bultarna som gått av var i spacern och vi tog helt enkelt bort den. Drog åt alla muttrar och skickade ut Jonas igen. Nu gick bilen som den skulle igen. SKÖNT! Racet i sig var kört eftersom vi tappat ca 10 varv på bytet. Vi var totalt sist, om man räknar bort Buddys som varit ute 3-4 varv för att testat motorn. Med 5,5 timmar racing kvar kunde allt hända, men chanserna var minimala.

Till tröst kom att vi resten av racet konstant snurrade varvtider som var i topp tre klass på banan. Vi gjorde ett par riktigt bra depåstopp och det hjälpte oss att klättra i resultaten. När det var 3 timmar kvar började det märkas att däck och hjullager fått nog. Det blev svårare att få in bilen i svängarna och vid ett par tillfällen behövde bromsarna dubbeltrampas. Inte för att själva bromsarna var dåliga utan för att hjullagret var glapp så skivan kom ur läge. Vi fick köra med lite marginal på bromspunkterna.

Vi tog oss ända upp till 6:e plats. Där tog det stopp eftersom 5:e plats var 5 varv före. Lika bra att slå av på tempot och se till att vi kom i mål. Bakåt hade vi lyckats skapa en lucka på 8 varv så vi var inte hotade. Dessutom kom det ett par regnskurar under sista timmarna. Det passade oss bra.

Glada över att kunna gå i mål båda dagarna lastade vi bilen och begav oss hemåt. Alla i teamet hade gjort ett fantastiskt jobb för att få det att hända. Ett extra tack till de som hjälpt till kring bilen för att få den klar för start och i depå.

Nu laddar vi om för start i finalen.

Resultat klass 3

Fler bilder och video

Kategorier: Kinnekulle Ring, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida