Racerapport från race 2 i NSHC på Karlskoga Motorstadion

Bara 2 veckor efter premiären på Kinnekulle var det dags för säsongens andra race. Denna gång på "hemma banan" Gelleråsen. Väderprognosen sa vackert väder hela dagen. Perfekt! Det håller både mungiporna uppåt och ger oss tillfälle att jämföra tider från förra årets torra race.

Som vanligt var det i sista stund team uppsättningen blev helt klar. Denna gång blev det Jonas S, Per och Anton. Någon depåkille fick vi inte med oss, så hela teamet rymdes i Toyota bussen med Celican på släp.

Framme på Gelleråsen höll vädret vad det lovade och vi tog oss igenom uppvärmningen. Jonas S körde inte premiären så han fick två pass i bilen för att komma igång. Team 57 la ut ett par liter olja före hårnålen och Jonas S visade hur man ställde upp Celican på bredden hela 50 meter men klarade sig kvar på banan.

Under premiären bytte vi bränslepump och bilen verkade dra mer soppa än tidigare. Så efter uppvärmningen försökte vi räkna ut hur mycket den drog. En högst vetenskaplig uträkning mitt i stressen med att få i ordning allt annat så kom vi fram till att vi nog skulle klara 2 timmar till tom tank. Vi får väl se..

Dags för race och Jonas S satt, precis som Per på premiären, och dagdrömde om varvtider när starten gick. Vid inbromsning till första kurva var vi näst sist av alla (alla klasser inräknat) = 22:a plats. Hellre det än först av banan. Så nu började den stora upphämtningen. I stor stil tog han en bil per varv tills vi var uppe på 15:e plats. Efter det tog det längre tid att hämta in bilarna som stuckit iväg i starten. Med hjälp av några bilar i täten som fick kasta in handduken och ett par fina omkörningar, så var vi i slutet av stinten uppe på Gelleråsens ljustavla. Det betydde en 10:e plats totalt. Den placeringen höll vi stinten ut. 

Bra förarbyte till Per och ut igen. Strax efter bytet var vi tillbaka på 10:e plats. Vi klättrade sakta uppåt på tavlan genom några omkörningar. Efter halva stinten, när de flesta andra team började göra sina första förarbyten, klättrade vi raskt på tavlan. Från 7:e till 4:e plats totalt på bara några varv. Vi låg nu alltså 4:a totalt, måste vara vårt rekord. Ungefär samtidigt började tanklampan lysa i bilen. Per ropade in på radion för att Anton skulle veta när den börjat lysa. Inget svar. Jaja han svarade kanske mitt i nån acceleration så Per inte hörde. 10 minuter senare ropade Per att han skulle komma in för tankning om 5 varv, ca 5 min före utsatt tid. Inget svar.  Per slog av lite på takten för att dryga ut stinten mot den tid som var sagt för byte, exakt 2 timmar in i tävlingen. 10 min senare vågade han inte hålla ut längre utan gick in.

Väl framme vid tankstationen såg han att där fanns ingen från team 74. Jaha, bara att hoppa ur bilen och påbörja tankningen själv. Efter första dunken kom Anton springande. Han hade inte hört några av Pers rop på radion(han hade råkat byta kanal på radion i fickan visade det sig sen) och gått efter utsatt tid. Lagom när tankningen var klar och Anton satt i bilen kollade Per till däcken och såg att det droppade något från motorn ner på splitterplattan. Helvete. Ur med Anton för att lyfta av huven. Det visade sig vara expansionsvatten från kylaren. I med Anton igen och med extra uppmärksamhet på motortemp kommande varv. Inget rekordstopp och avsaknaden av en depåkille gjorde sig smärtsamt påmind. På den positiva sidan visade det sig att vi hade minst 5 liter kvar i tanken och bilen kan gå drygt 2 timmar på en tank precis som vi räknat ut.

När vi kom ut hade vi tappat 5 placeringar på ljustavlan, varav 3 bilar var från vår egen klass. Anton gjorde sitt bästa för att plocka tillbaka placeringarna. Vi hade kommit lite i otakt och det gick trögt att komma ifatt "rätt" bilar, vi förlorade sekunder på omkörningar av de bilar som antingen låg långt bakom eller långt framför. Kul racing, men vi vann få placeringar i resultatlistan.

Efter en timme bytte vi till Jonas S igen och fortsatte jakten kring 10:e plats på tavlan. Vi höll tider som var ett par sekunder per varv snabbare än närmaste konkurrenter före och knappade sakta in. Så efter drygt halva stinten händer det. Bromsarna börjar gå för varma. I Ejes är pedalen mjuk flera gånger och Jonas får dubbeltrampa för att bromsa. Han slår av lite på takten sista 10 varven av stinten för att vara säker på att han har bromsar.

Dags för tankning igen. Nu är vi bättre förberedda och tankningen går 2 minuter snabbare än förra gången. Fortfarande inte optimalt att tanka bara med förare men det gick och Per åker ut. Han märker direkt att bromsarna är minst sagt svajiga och håller lite säkerhetsmarginal inför Trösen, Ejes och Hårnålen. Trots det ligger vi i takt med konkurrenterna närmast, men det är svårt att ta placeringar. Det uppstår lite tajt racing och Per gör ett försök att köra om på rakan och bromsa vid vanliga bromspunkten inför Ejes. Det går inte att få stopp efter omkörning och det blir escapen runt.

Ett par varv senare är vi ikapp samma bilar igen. Nu med #1 Team WOT Lotus flåsande i nacken. Efter ett varv av tajt racing hamnar Per på innern inför Ejes med Teknikens Värld utanför och Lotusen snett bakom. Han glömmer helt bort att dubbeltrampa bromsen innan och bromsar vid normal bromspunkt. Inget händer. I panik släpper han bromsen och trampar till igen. Givetvis för hårt nu. Låser upp lite och inser att det inte kommer att gå att få stopp i tid. Vrider om och försöker gena över curbs för att skjuta förbi i kurvan framför nosen på bilarna på yttern. Som tur är har föraren i Teknikens Världs Miata sett oss på innern och slagit av för att släppa förbi. Det blir ett ställ utan dess like men tillsammans undviker vi en förödande kollision. Tack för det alla inblandade! Per landar efter bredhas med nosen precis i racelinjen ut ur kurvan och kommer vidare. Släpper om Lotusen på nästa raka och tar det lugnt och fint i den kurvan resterande varv av stinten.

Vi sätter rekordtid på förarbyte vid bytet till Antons sista stint. Han blir informerad om bromsarna och sticker ut. Bilen blir lättare och lättare och däcken eller banan verkar blivit greppigare för nu kan han köra riktigt bra tider, trots bromsarna. Bromsproblemen hoppar dock på honom och han bromsar på sig i Ejes när han försöker bromsa sig förbi. Några varv senare slår han till med vårt nya varvrekord på 1.21.87. Bara för att bli straffad av bromsarna varvet efter för en ny escape runda. Vi jagar för att försöka komma ikapp #3 Team Krokodil som är närmast före i vår klass och #56 Y-Taxi som har sista plats på ljustavlan (p 10). Anton gör ett jättejobb och vi tar in 2 varv under sin stint. Vi går i mål 1,5 varv efter Y-Taxi och 2,5 varv efter Team Krokodil på en total 11:e plats och 8:e plats i vår klass. Återigen tog vi målflagg. YES!

Ett mycket nöjt team samlades i depå för ett par glädjeyttringar och för att packa ihop. På vägen hem var vi glada och planerade för de förbättringar vi tycker vi behöver göra under sommaruppehållet. Bromsarna stod högt på listan :)

Tack till Jansson som hjälpte till att lasta på och lasta av hemma, trots att han inte kunde följa med till racet denna helg. Nu tar vi sommaruppehåll och återkommer i augusti.

Resultat NSHC race 2

(fler bilder och video kommer ikväll)

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida