Racerapport från race 3 i NSHC på Karlskoga Motorstadion

Först en liten prolog.

Sommaruppehåll 3 månader. Gått om tid att fixa med bilen. Vi gör det lite senare. Det enda vi gör innan sommaren är att skicka stötdämparna på renovering. Då blir de lagom klara till semestern. Då kan vi börja med bilen i slutet av semestern när vi fått ner de från pallbockarna igen.

Så la vi upp det. Hur blev det?

Hämtar stötdämpare på onsdag em 2,5 dagar före racet. Bråttom bråttom. Skruvar ihop bilen och självklart upptäcks då det vi skulle upptäckt i juli. Roddar ihop det med mycket tur och bra meckande och får bilen klar på fredag em. Inte optimalt inställd, helt otestad, men rullande för race.

Nu racerapport 

Vi kom till Gelleråsen med stora förhoppningar. Nya stötdämpare och nya däck. Vi hade knappt hunnit släppa ner bilen från lyften innan lastning på släpet, så vi hade inte noterat att bilen blivit rejält lägre. Det blev vi varse när vi skulle montera frontspoiler och splitter. Markfrigången fram med splitter var inte mer än 3-4 cm. Det var hälften mot tidigare, och då skrapa den i ibland. Det skulle aldrig gå. Vi fick köra utan.

Uppvärmning

Vi åkte ut på uppvärmningen och kände på bilen. Framförallt försökte vi hitta balans för bromsvågen och känna på bromsarna. Racet innan hade vi problem med kokande bromsolja och beläggen fram var helt slut när vi gick i mål. Det verkade sådär nu med. Det blev väldigt varmt fram redan på uppvärmning, inte lovande. Mer lovande var att vi körde ett par 1.22 tider utan att "ta i". Det var 4e tid på uppvärmningen... det här kan ju bli skoj :)

Race

Jonas Simling skulle ta startstinten. Det föll ifrån lite bilar från startleden så det var luckor på startgridden och vi hamnade rätt långt fram mot tidigare. Viktigt med en bra start denna gång alltså. Starten gick och Jonas gjorde vår bästa start hittills och tog tom ett par placeringar fram till första sväng. Han fick upp ett bra tempo och körde 1.22 - 1.23 tider konstant medan han plockade placeringar. När han gick in för förarbyte var vi uppe på 4e plats i vår klass. Fantastiskt!

Byte till Per som får uppmaningen av Pelle i depån att spara på bromsarna, det ser inte så bra ut. Per går ut och försöker hålla igen på bromsandet. Det kommer samtidigt lite regnstänk så det passar bra att ha lite marginal vid inbromsning. Det blir lite högre varvtider men vi är fortfarande snabba på banan jämfört med de flesta. Efter en halvtimme är det dock slut på det roliga. Vid inbromsningen efter start och mål, i 170km/h, händer det i princip ingenting när Per bromsar. Som tur är, tack o lov, är det ingen bil framför så Per kör ut på escapen och klarar precis att hålla bilen kvar på den. Puh. Lunkar in i depån.

Under tiden till depån känns det som att det är punktering höger bak. Så lite förvirrad tror Per att det var del av problemet. Det gör att vi gör misstaget att bara kolla däcket och om det ser ok ut på bromsarna. Tankar och skickar ut Anton för att testa. Han märker direkt att det inte finns bromsar och får komma in. NU byter vi bromsbelägg. De bättre begagnade vi satt på är helt slut. Metall mot metall efter 1,5 timme!

När Anton kommer ut igen så har vi riktigt bra bromsar. Vi har tappat ner till 10 plats och börjar upphämtningen. Nu går bilen riktigt bra. Efter 5-6 varv börjar Anton köra 1.20 - 1.21 tider på sina fria varv. Helt otroliga tider som vi aldrig varit i närheten av tidigare! Vi kör nu kontinuerligt snabbast på banan per varv och hämtar snabbt upp placeringar. Det enda som oroar är att vi låser upp höger bak allt som oftast och börjar bli rädd för hur det däcket mår.

Förarbyte till Jonas och han fortsätter hålla tempot kring 1.21 tider. Vi är efter ett tag uppe på 7e plats igen. Vad är det som händer? Det här går ju sjukt bra! Vi börjar tro att topp 5 är inom räckhåll, trots 15 min extra tid i depån.

Jonas ropar in att tanklampan lyser och vi tankar och gör förarbyte till Per igen.
När Per kommer ut känner han att höger bak inte mår bra. Försöker skruva på bromsvågen under de första 5-10 varven för att hitta ett läge med lagom broms utan att låsa upp. Problemet är att vi fått för tok mycket camber på höger bak och att bilens "dropstop" verkade gripa in redan vid inbromsning och hjälpte heller inte till med fästet. Per hamnade i en kul fajt med Team 57 som varade  5-6 varv. Till slut vågade han bromsa om i Trösen, men de varven dödade det redan döende bakdäcket. Varven efter kom Per upp i tempo och körde 1.21 - 1.22 tider. 5 varv senare var tyvärr punkteringen ett faktum. In igen efter en halvtimme för att byta bakdäck. Fan också, vi var ju på 5e plats.

Sätter på våra "regndäck" bak och skickar ut Anton på sin andra stint. Greppet bak är nu inget vidare. Det är mer drifting än banracing. Rätt kul, men inte så tideffektivt. Tappar 2 sek och ligger nu på 1.22 -1.23 tider, vilket i det här läget av loppet är bland de snabbaste varven ute på banan. Så drifting till trots fortsätter vi att hämta igen förlorad tid i depån. Anton tar oss upp till en 5e plats i klassen. Han fastnar efter en timme bakom Team 66 och tappar 2-3 sek per varv. Vi bestämmer att han ska gå i depå för att tanka i lite soppa så vi tar oss i mål. Vi byter till Per igen som bara fått totalt en timme i bilen på sina två tidigare stinter. 

Per kommer ut med ca halvtimmen kvar av racet. Drygt 2,5 varv bakom Team Teknikens värld som nu håller 5e platsen i klassen och 4 varv bakom Team Forza Corsa som har 4e platsen. Jakten kan börja. Kör om Corsan och passerar Teknikens värld. Med 25 min kvar är Team Teknikens Värld knappt två varv före. Vi fortsätter jaga och det går brett där bak ibland men varvtiderna visar mellan 1.22 - 1.24. Det är 3-4 sek snabbare per varv än Corsan och 5-6 sek på Teknikens Värld. 

15 minuter kvar

Med 15 minuter kvar passerar Per Team Teknikens Värld i depåkurvan. Nu är de 1 varv före och Corsan 2 varv före. Kämpa!! Får en del trafik men lyckas komma förbi utan att tappa för mycket. 7-8 min senare börjar Per se Teknikens Världs Miata igen, halv varvet före. Nu ska vi bara ikapp! Kör så fort det går utan att riskera en snurrning, depåkurvan tas på bredställ halva vägen ett par gånger. Nu är det 5 min kvar av racet och när vi kommer in på start och mål rakan ser vi Miatan i slutet av rakan. Nu har vi dom! Mycket riktigt. Nästa varv har vi kommit ikapp och kör om på rakan. 5e plats! Helt grymt. Team Forza Corsa har 1 varv upp på oss och vi hinner aldrig upp det på 5 min. Så Per slår av på tempot för att inte bromsa eller drifta bort sig och håller bara positionen till målflagg. Går i mål 5 sek före Miatan. YES!

5e plats och nytt varvtidsrekord

Vi gjorde vår bästa placering hittills i NSHC med 5e platsen. Detta med ca 15-20 min extra depåtid än tänkt för bromsbyte och däckbyte, samt de oplanerade förarbytena och tankningarna som kom som följd av detta. Vi körde också fortare ute på banan än tidigare. Inte bara ett varv utan kontinuerligt. Det nya varvtidsrekordet för Celican lyder 1.20.010. Till nästa tävling behöver vi byta bromsar och när vi kan lita på de så kan vi krypa ner en bit till. Känns otroligt bra.

Tack!

Vi hade aldrig kommit till start om inte Rikard lagt ner sin tid i verkstan för att få Celican startklar. Bosse Lord som ryckte in och svarvade ny axel på medbringaren fram när ingen reservdel fanns. Pelle som följde med och skötte depån under racet och även hjälpte till med bilen i verkstan.
Tack som f-n!

Fler bilder och video finns här
Resultatlistan 

Kategorier: Karlskoga Motorstadion, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida