Säsongspremiär i NSHC på Kinnekulle Ring

Var vi laddade. Ja, sjukt laddade inför premiären. Nu skulle vi få svar på hur bilen gick efter alla justeringar och mekande under vintern. Äntligen.

Vi hade ingen aning om hur lång tid skulle ta att köra ner med teamet. Så vi startade den mysiga tiden 03.00 på morgonen. Man kan lugnt säga att vi var ensamma på vägen, det enda som höll oss sällskap en längre tid var frosthalkan i Laxå och 5 mil söderut. Trots den så landade vi tidigare än planerat, närmare bestämt kl. 06.56. Gott om tid till besiktningen kl 08.00.

Kl 09.00 började uppvärmningen, som bara var 30 min idag. Tajt med tid för att lära sig banan och känna på bilen. Eftersom bara Anton kört Kinnekulle Ring tidigare var det nervöst. Det blev inte mer än ca 5 varv var sen var det dags att ställa upp på startgridden. Bilen kändes riktigt bra men svårt att säga då vi mest letat oss runt på banan.

Per skulle starta. Uppställd på gridden satt han och väntade på formationsvarv (som det brukar vara på Gelleråsen). Eftersom vi stod som 18:de bil av 23 var det svårt att se vad som hände längre fram, men helt plötsligt tändes lamporna. Aj fan, inget formationsvarv, det här är starten. Kan lugnt säga att vi inte kom iväg så bra. Efter första kurvan var vi näst sist. Nu gjorde det inget eftersom racet är 6 tim långt och vi skulle känna av banan och bilen i början. 

Per kom sakta upp i tempo, och varvtiderna sjönk neråt. Greppet och balansen i bilen kändes riktigt bra. Däremot kändes motorn lite svag ibland. Mycket riktigt började den hosta o hacka efter 40 min. Samma beteende som på finalen förra året, när vi åkte med den nya motorn för första gången. Vi trodde då att det var för att vi körde utan catchtank. Nu var catchtanken tillbaka men den började hosta ändå. Illa. Vi svängde in i depå och tittade i motorrummet en stund. 

Vi bestämde oss för att skicka ut Jansson för att prova om problemet var tillfälligt. Han körde ett par varv och rapporterade in att nu gick hon perfekt igen. Skönt. Men nej.. 40 min senare samma sak. Host och hack ett par gånger. Vi gick in för tankning för att se om det hjälpte.

Tankade fullt och skickade ut Anton. Bilen gick perfekt igen, i 40 min. Vi gick in kliade oss i huvudet. Tempmätaren visade knappt varmt, så överhettning kunde det väl inte vara. Vi lät den stå en stund och skickade sen ut Per för en sista test. Han kom bara ca 10 varv sen dog bilen nästan helt och han höll på att få BMW nr 9 i bakluckan. 

Nu var vi knäckta. Sista utvägen, som vi ändå hade förhoppningar till, var att byta bränslepump i tanken. Som tur var hade vi plockat med en gammal låda med reservdelar och hade en pump där. Ingen aning om den var hel eller trasig. Jansson hoppade in i bilen och började skruva och vi servade med verktyg. 20 min senare var pumpen bytt och Per rullade ut för test.

Nu gick bilen som ett skott. Mycket bättre tryck i motorn. Felet konstaterat kan man säga! Racet var redan kört. Nu handlade det bara om att putsa hedern från sista platsen och hitta bra spår och varvtider. Per kom in med personbästa för sig och bilen på 1.04.77. 

Vi tankade upp bilen och skickade ut Jansson. Även han körde betydligt bättre tider och bilen gick som ett troll hela stinten, trots en liten påhälsning där bak av en norrman. Förarbyte till Anton som skulle ta bilen till målflagg. Anton flög fram på banan och körde om det mesta som kom i hans väg och satte vårt snabbaste varv med 1.04.44. Helt plötsligt kommer han in med 20 min kvar av racet. Nej men va f-n! Säg inte.. 

Nej det var inte det, utan det var slut på soppa. Vi hade tömt i allt vi haft kvar så det blev lite panik. Vi skickade ut Anton för att ta ett varv runt banan och köra in i tankdepån medan Per raggade upp soppa. Vi tiggde till oss lite soppa av Strängnäs kollegorna i Team 57. Tankade och skickade ut Anton och det blev komiskt nog tajt och hård racing med just Team 57 de följande varven. Till slut kom vi om och tog ett par till omkörningar innan målflagg. Ja vi tog målflagg! Första gången sen premiären förra året. 

Det blev en blygsam 14:de placering av 18 bilar i klass 3. Väntat efter 45 min extra i depå. Varvtidsmässigt hade vi klättrat till 7:de bästa tid av 23 startande mot att ha legat i nedre halvan förra säsongen.  

Bilen är underbar att köra nu så vi var alla lyriska efter våra sista stinter. Mycket mer välbalanserad och vi har fått ner greppet i backen. Motorn morrar som en tiger efter bränslepumpsbytet. Den kräver mer soppa, så vi får se till att ha med oss mer nästa race. Kan vi hålla oss ute på banan så kan det bli en riktigt kul dag på Gelleråsen om 2 veckor.

Tack till Kraxen som ställde upp som funktionär och till alla som hjälpt till med bilen under vintern.

Resultat Race 1, Kinnekulle Ring, 2013-04-20

Video och bildgalleri från Race 1 på Kinnekulle Ring

Kategorier: Kinnekulle Ring, NSHC, Racerapport

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat