Simling Racing gästar MSLS på Mantorp Park

Eftersom vår Celica inte skulle bli startklar till vårt NSHC race i helgen beslöt jag, Per Sandberg, mig för att gästa långloppsserien MSLS. Framförallt för att stötta kompisen Jonas Löding som skulle göra sin racingdebut i teamet Celebrity racing. På fredagen fick jag dessutom reda på att även Erika Hansson skulle köra i teamet, så då hade jag två vänner att hejja på!

När jag kollade med Ola Hall som är teamchef i Celebrity racing om det var och att jag kom ner och var i vägen i depån så tipsade han om att ta med mig racingkläderna, för man vet aldrig..

Väl på plats på Mantorp Park klev jag in på sekretariatet och kollade läget. Jo då, team Eller med en Opel Tigra i klass 5 saknade chaufförer. Jag knallade bort och pratade med Martin Lindén som skötte teamet. 5 min senare började jag kränga på mig overallen för att testa bilen på träningen, för att sen bestämma om jag skulle köra racet. Jodå det blev en styrning i morgondagens race. Ny bil, ny serie och ny bana. Nervöst!

Sen middag på hotellet tillsammans med Celebrity teamet, passade på att suga i mig så mycket av tipsen för spårval på Mantorp som Roger Eriksson gav Erika och Jonas.

Lördag morgon och racedag. På plats kl 07.00. Förarmöten och genomgångar med teamet hur de skötte förarbyten, tankningar och stinter. Martin skulle ta första stint, jag andra och Roland tredje och så vidare.

Starten gick och vi kom iväg fint och det rullade på för Martin. Jag passade på att hälsa på Celebrity teamet för att peppa lite. När jag traskade tillbaka mot vår depåruta ser jag vår bil bli puttad av mekarna med kokande motor. Martin hade varit av lite och fått gräs i gallret framför kylaren. Snabbt fixat med rensning av gallret och påfyllnad av vatten och sen ut igen och Martin körde nu 1.33 - 1.35 tider.

Dags för mig att hoppa i bilen. Jag kände mig supernervös med endast mina 6-7 varv i bilen som erfarenhet på Mantorp banan. Första varven blev väldigt trevande, men hittade sen en ok rytm att ligga på med 1.37 -1.38 tider. Efter halva stinten kom jag i en kul fajt med en bmw, #7 G3 Racing som säkert varade i 10 varv. Fick även tampas med de två BMW M3 bilar som gästade vår NSHC serie som test förra tävlingen, Rutger Racing och Blommenhof Racing. De körde i den snabbare klass 6 men jag lyckades hänga på rätt bra och till och med köra om. Det kändes som en revansch efter att de kört åttor runt oss på Gelleråsen. Som bäst gjorde jag 1.35.9 under stinten och kände mig nöjd när jag svängde in för tankning och förarbyte.

Roland hoppade i, även han gjorde debut i MSLS, men hade kört racing o rally sen sent 60-tal! Hans stint rullade på och vi bytte till Martin igen. På Martins andra stint kom han inte ner i samma bra tider och när han kom in för bytet till min andra stint var han inte helt nöjd med hur bilen uppförde sig.

Jag hoppade in för min andra stint. Direkt jag kom ut märkte jag att bilen uppförde sig helt annorlunda mot tidigare. Det gick i princip bara rakt fram i kurvorna. Tänkte jag skulle ropa in det på radion men eftersom jag inte kunde höra ett ord av vad de sa till mig under första stinten så provade jag på ett par varv till. Jag vet inte om bilen blev bättre eller om jag vande mig, men jag tyckte det började bli bättre igen. Hade dock inte en chans mot de bilar jag krigat med under första stinten. Strax innan det var dags att förbereda för förarbyte så började framvagnen bli sämre igen. Nåt varv senare började det vibbrera kollosalt i ratten vid utgången av parisen kurvan. Det var bara att slå av på takten och linka tillbaka till depån.

Av med däcken. Det högra helt slut och det vänstra blivit skrapat på insidan mot fjädringen. Martin och mekarna letade fel och vi bytte framdäck. Skickade ut Carl-Erik för att testa. Han kom bara två kurvor innan han ropade in att vänster fram vibbrerade hejdlöst. Tillbaka till depån där det visade sig att ett styrstag var löst. Fixades snabbt och Carl-Erik stack ut igen. Nu funkade det igen och efter ett par varv satte han dagens bästa tid med 1.33.5.

Det blev kortvarig glädje då han några varv senare ropade in att växellådan rasat och han hade bara 3an. In igen i depå. Det visade sig att fästet för växelföraren inne i växellådan gått sönder. Som tur var hade teamets växellådsexpert kommit en halvtimme före och kunde nu hjälpa till att byta drevsatsen i lådan. På under en timme skickade vi ut Roland igen för att köra den sista timmen och han tog bilen i mål.

Som ni förstår blev det ingen pallplats med de här problemen. Femte plats i klassen med 217 varv och 18 plats totalt av 33 startande.

Hur gick det då för Jonas och Erika i Celebrity Racing teamet? De gick och vann sin klass!! De slog även oss totalt med en 16 plats på 224 varv. Det kommer man säkert bli påmind om ett par gånger...

Tack Martin, Carl-Erik, Anders, Kent och Roland för att jag fick gästa teamet! Tack Celebrity racing teamet för att jag fick tränga mig på och för middags- och frukostsällskap.

Bildgalleri och highlightsvideo från racet

Kategorier: Mantorp Park, MSLS, Racerapport

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat