Uppdatering från garaget inför säsongen

Efter sista racet i september ställde vi bara in bilen i garaget. Det var ju långt kvar och gott om tid till nästa säsong.

Tre månader senare hade vi fortfarande inte rört bilen. I januari rullade vi äntligen in bilen i verkstaden och gjorde ett ryck.

Vi började med att montera tillbaka catch-tanken.. vi klarade oss inte utan den. Med nya hela slangar och placering av pumpen blev det riktigt snyggt installerat. Vi fortsatte på bensinspåret och drog om tankpåfyllningen. Flyttade tanklock och påfyllning till bakluckan för att få tankningen helt vertikal. Dvs kunna vända dunken helt upp och ner vid tankning.

De olika däcken vi provat hittills har vi inte varit överens med. Nu gick vi på ett "säkert" kort och valde Pirelli P Zero Nero som ska vara ett erkänt bra däck. Vi passade samtidigt på att byta upp oss till större och lättare fälgar med rätt bredd för däcken. De blev snyggare också, lite kosmetiskt plus som inte syns på varvtiderna.

Utseendet putsades även framtill. Vi lämnade som bekant vår front spoiler och splitter i sanden på finalracet. Så nu behövde vi bygga oss ny. Denna gång skippade vi en snygg glasfiberspoiler och gick på det lätta o funktionella spåret. En tunn aluminiumplåt fick agera spoiler och fylla mellanrummet mellan splittern och kofångaren. Lättare än så blir det inte. Själva splittern blev mer blygsam denna gång, sämre funktion men större chans att den hänger kvar hela racet. Det betydde också att skivan kunde sticka in längre bak under motorrummet och tvinga luften åt rätt håll under bilen.

Vi flyttade oss till bakdelen. Bakluckan på celican sluttar bakåt och vingens vinkel har inte varit optimal. Ett par nya hål och brickor senare så hade vi en betydligt aggressivare vinkel att jobba med. När vi ändå var där bak åkte vinkelslipen fram. 1 minut senare var baljan för reservhjulet ett minne blott och kunde ge plats åt ett diffuser bygge.

Celican har ett hyffsat platt underrede mitt under bilen. Så med skivan fram så skapar den bra luftflöde ända till bakvagnen. Där tar det slut. Det skulle vi ändra på nu. Med en skiva bakom tanken och under hjulupphängningen så slätade vi ut det utrymmet. Därifrån och bakåt sträcker sig diffusern. Funktionen kommer säkert vara marginell men tillsammans med att bilen får en hårdare race look så är det en kul grej.

Av bara farten hann vi byta ett hjullager, slang för kylning av bromsar och utföra lite andra små service arbeten.

Nu är det bara hjulinställningar kvar, sen är vi redo för en ny säsong på racingbanorna. Vi längtar!

 Tack till Rikard och till Länna Svets som hjälpt teamet lite extra.

Kategorier: Celica, Verkstad

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida