Racerapport från NSHC race 4, Kinnekulle Ring 2014-09-13

Halvvägs in i säsongen med 3 minst sagt besvärliga race bakom oss var vi laddade för dubbelhelgen på Kinnekulle Ring.  Vi hade äntligen fått tag på rätt däck. Vi hade fixat nya drivknutar från SKF, nya nav och hjullager. Framvagnen i topptrim alltså. Nu skulle det vända!

Det började bra

Vi kom i väg före utsatt tid med depåbussen med Celican på släp. Med vår nyvärvade teammedlem Sixten Skullman bakom ratten svängde vi in på Kinnekulle Ring redan innan besiktningen öppnat på fredag kväll. Besiktningen var snart avklarad och vi åkte till hotellet för att möta upp med resten av teamet. Sixten var som sagt ny förare denna helg och vi hade med oss PO som ny tf depåchef när big depåchief var på shoppingresa i Tyskland. Vi gick igenom lite för morgondagen och sen tidigt i säng.

Kanonstart

På träningen lät vi Sixten få mest tid för att vänja sig vid bilen. Banan kunde han sen gammalt, första gången han körde här var någon gång på slutet av 70-talet med en hottad PV. Allt flöt på och vi kände oss laddade.

Jonas skulle som vanligt starta. Han börjar bli varm i kläderna nu och det går bättre och bättre. Han gör en kanonstart. Den enda bil som kör om vid starten är Team WOT i Lotusen, men de tjuvstartade och fick en drive through som belöning. Efter ett par varv hade vi passerat alla utom Team Westmatic i BMW som låg 10 sek. före oss. Hela stinten rullade på i bra tempo och Jonas slog till med ett nytt varvtidsrekord för Celican, 1:03,831. 

Rookien levererade

Om man nu kan kalla en kille som kört långlopp, formelbil, cart och sportvagn på bana för en rookie. Det var iaf debut i NSHC och i vårt team för Sixten. Rutinen visade sig ganska snart, 4-5 varv in i stinten låg han och snurrade varv på de tider vi satt som mål. Underbart. En liten hopstötning med Rocamoja i Corsa i utgången ur Kvarnen kurvan hann han också med under sin stint, men det var en ren race incident och mest byte av lack mellan bilarna.

120 hk mer gör skillnad

Sixten bytte till Per som fortsatte pumpa på med tider runt 1.04-1.05 varv efter varv. Team Westmatic lyckades köra om, de var de enda som körde snabbare på banan under mitten av racet, och då framförallt på rakan. Inte konstigt när det skiljer sådär 120-130 hk mellan bilarna till deras fördel. Vi hängde med i kurvorna men chanslösa på rakan och tillbaka under bron.

2a plats

När Per bytt till Jonas och han går ut på sin andra stint efter 3 timmar så ligger vi på en 2a plats. 3 varv efter Team 850 i Volvo och hela 15 varv före Westmatic i BMW som haft ett depåstopp extra med något problem. Jonas ligger på bra men det gör också 850. Vi kör jämna varvtider och kommer inte i kapp, men tappar heller inget. Vi vet att de brukar skifta däck inför sista stinten, men vi har två förarbyten kvar och de bara ett. det kan bli bra fajt om det här håller i sig.

3 tim 45 min

Jonas ligger på bra. Efter halva stinten börjar dock bromsarna ta ojämt igen. Speciellt över Mohlins knäpp, där bilen rör sig mest i fjädringen. Något börjar alltså glappa i framvagnen, igen. Va f-n.. en stund senare är katastrofen ett faktum. Vid inbromsningen till Kvarnen kurvan i sådär 150 km/h går bromspedalen i botten. Jonas kastar in Celican på ställ i kurvan och lyckas hålla bilen på asfalten på ett sätt som skulle fått vilken drifting förare som helst att vara avundsjuk. Väl ur kurvan har han ingen drivning. Rullar sakta sakta till depån. Det driver lite i bland o ibland inte. Jaha vi kom inte längre än 3 tim 45 min det här racet. Så surt!

Drivaxeltappen av

Inne i depån visade det sig att tappen på drivaxeln gått av, igen. Helt nya SKF knutar och knappt 4 timmar på bana. Inte ett bra tecken. Som en följd av att hjulet glidit utåt och drivaxeln inåt har även navet gått av denna gång. Bilen går knappt att rulla när hjulet trillar av från navet och bromsskivan låser sig mot bromsklossarna. Tur inte det hände under bron, då kunde det gått riktigt illa. Bara att pack ihop och åka hem och sura. Det blev ingen vändning av säsongen.

Nya tag

Skam den som ger sig. Celican är riktigt skön att köra. Vi ligger i toppskiktet av cupen i varvtider när bilen går. Jämför man lite med samma klass i andra serier som MSLS, SLC så ser vi att vi även är konkurenskraftiga där. Så vi har fått till en riktigt bra bil. Nu gäller det bara att få den att hålla.

Sellholm håller som bäst på att byta ut axlar till Uddeholms-stål, det bästa man kan ha. Samtidigt ska vi svarva upp spindlarna så vi får plats med större hjullager. Förhoppningsvis ska allt bli klart till finalen om 10 dagar. Då ska vi gå i mål, förhoppningsvis på pallen.

Tack till PO som hängde på som depåchef, Rikard och Pelle som mekat, Sellholm som fått ihop grejer och våra depågrannar som lånat ut verktyg och trevligt häng i depån. 

 

Fler bilder och video 

Resultatlista

Kategorier: Kinnekulle Ring, NSHC, Racerapport

Resultat NSHC 2014

4 maj Karlskoga 9:e plats
5 juli Kinnekulle  6:e plats
9 aug Karlskoga 6:e plats
13 sept Kinnekulle 6:e plats
14 sept Kinnekulle DNS
27 sept Karlskoga 9:e plats
Officiella resultat

Nordic Six Hours Cup

Simling Racing tävlar i långloppsserien Nordic Six Hours Cup (NSHC) klass 3.

NSHC hemsida